چند نکته روانشناسی در سایت

رعایت برخی نکات باعث میشه که یک سایت شیک و کاربر پسند داشته باشیم که یه توضیح مختصر درباره اونها میدم.

البته برای طراحی یک سایت خوب باید از رنگ های درست یا همون روانشناسی رنگ ها استفاده شود. به طور خلاصه روانشناسی در سایت باعث جذب کاربر و بالا رفتن فروش سایت یا برندینگ می شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

۱- جلب اعتماد کاربر در سایت

تجربه نشان داده که اگر کاربر به سایت اعتماد نکند هیچ کاری در سایت انجام نمیدهد و سریعا از سایت خارج میشود.

کارهایی که باعث می شود کاربر جذب شود عبارتند از:

  • لوگو شرکت و رنگ سازمانی
  • دسترسی آسان به صفحات مهم سایت با منویی منظم در صفحه اصلی وب سایت
  •  آدرس و اطلاعات تماس شرکت به همراه گواهینامه ها و افتخارات
  • دسترسی سریع به صفحه “تماس با ما” یا “درباره ما”
  • استفاده از تیترهای واضح و مناسب که مشخص کننده ی هدف هر صفحه باشد و …

تمامی اجزای ذکر شده باید به شکلی کنار هم قرار گیرند که حس اعتماد کاربران را افزایش داده و تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان بگذارد.

۲- برندینگ در سایت

برندینگ یکی از نکات مهم در کاربرد روانشناسی برای طراحی سایت می باشد. ثبات در طراحی نیز عامل مهم دیگری است که اغلب اوقات (مخصوصاً در سایت کسب و کارهای کوچک) نادیده گرفته می‌شود. رنگ لوگو شرکت مهم است و باید در ترکیب رنگی طراحی سایت حتی به طور جزئی مانند رنگ آیکون‌ها یا لینک‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین رنگ‌هایی که در طراحی سایت استفاده می‌شود باید کنتراست خوبی با یکدیگر داشته باشند تا بازدیدکننده به‌ راحتی بتواند آن‌ها را بخواند.

مثلا لوگو شرکت علاوه در سربرگ باید در ضفحاتی مثل درباره ما یا تماس با ما نمایش داده شود. دلیل این کارها فراتر از ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت بوده و هدف اصلی آن ایجاد یادآوری بهتر برند شما در آینده است. این نکته یکی از حقایق پذیرفته شده در دنیای بازاریابی است، و هر چقدر افراد لوگو یا برند یک شرکت را بیشتر به خاطر داشته باشند، زمانی که می‌خواهند خریدی در آن زمینه انجام دهند تمایل بیشتری به خرید از آن برند خاص دارند. پس نمایش لوگو و تلاش برای بهبود برندینگ شرکت‌تان باعث می‌شود در ذهن بازدیدکنندگان سایت بمانید.

۳- استفاده از تصاویر

بسیاری از طراحان سایت تصاویر مورد نیاز برای سایت خود را از عکس‌های استوکی انتخاب می‌کنند که ارتباط ساده‌ای با موضوع هر صفحه داشته باشد. اما کار بهتر استفاده از تصاویری است که چندین معیار را در نظر گیرد و همچنین اشاره‌ای هم به برند شرکت داشته باشد. برای مثال برای معرفی یک سیستم ایمنی خانگی می‌توان به سادگی تصویر یک قفل یا درب بسته را نشان داد، در حالی که حالت حرفه‌ای تر استفاده از فردی است که در حال استفاده از سیستم ایمنی خانگی بوده و در کنار تصویر هم به طور ضمنی اشاره‌ای به لوگو شرکت شده است. در واقع استفاده از انسان‌ها در تصاویر برای انتقال حس اعتماد بسیار مؤثر است. البته یکی از اشتباهات رایج سایت‌های ایرانی در این خصوص، استفاده از عکس‌های استوک افراد خارجی برای بیان مفاهیم و انتقال احساسات است. ایراد این کار انتقال حس بیگانگی و تقلبی بودن به بازدیدکنندگان سایت می‌باشد، پس حتماً از تصاویر مردم ایرانی در سایت خود استفاده کنید.

۴- استفاده از روانشناسی رنگ ها

یکی دیگر از نکات روانشناسی در طراحی سایت استفاده از رنگ مناسب می باشد.  اهمیت روانشناسی رنگ‌ها و رعایت آن در طراحی سایت بر کسی پوشیده نیست ، و استفاده مناسب از رنگ‌ها در طراحی کمک شایانی در انتقال احساسات مختلف به کاربران سایت می‌کند. برای نمونه:

  • رنگ نارنجی افراد را تشویق به انجام اقدامات فوری می‌کند.
  • رنگ قرمز انرژی افراد را افزایش می‌دهد و به آن‌ها احساس فوریت و ضرورت القا می‌کند.
  • رنگ زرد توجه افراد را جلب می‌کند و سطح پایینی از اضطراب را به آن‌ها القا می‌کند.
  • رنگ آبی اعتماد افراد را جلب می‌نماید و به آن‌ها حس امنیت می‌دهد.
  • رنگ سبز بیانگر ارتقا، رشد و آرامش می‌باشد.

علاوه بر نکات فوق رنگ‌ها کارکرد فرهنگی مختص خود را نیز دارا بوده و ممکن است هر رنگ در کشوری نماد و بیانگر حس متفاوتی باشد. روانشناسی رنگ ها بحث مفصلی است که برای دریافت اطلاعات بیشتر جستجو کنید.

۵- استفاده از محتوای مفید

یکی از اصول سئو محتوا است که یک محتوای خوب علاوه بر اینکه به سئو سایت کمک میکنه به جذب و افزایش کاربر هم کمک میکنه. که به طور کلی یک محتوای خوب کمک میکنه کاربر درک کلی از سایت داشته باشه و در نهایت اعتماد سایت بالاتر میره.

دیدگاه خود را به ما بگویید.